Puno, Peru 30nov - 1dec 2012 - Reisverslag uit Puno, Peru van Lesley Lotte - WaarBenJij.nu Puno, Peru 30nov - 1dec 2012 - Reisverslag uit Puno, Peru van Lesley Lotte - WaarBenJij.nu

Puno, Peru 30nov - 1dec 2012

Door: Lesley

Blijf op de hoogte en volg Lesley

01 December 2012 | Peru, Puno

Puno, Peru 30 november - 1 december

Vanmorgen zijn we vroeg opgehaald bij het hotel, we hebben een tour geboekt om een paar van de eilanden op het Titicacameer te bezoeken. Hierbij zit ook een overnachting op 1 van deze eilanden bij een familie.

Het bijzonderen van deze eilanden is dat het floating eilanden zijn, deze eilanden bestaan uit riet, heel veel riet! Was erg grappig toen we bij het eerste eiland aankwamen, lopen lukt wel maar het is even wennen.

Vanaf dit eiland zijn we met een andere boot, bestaand uit riet overgevaren naar een ander floating eiland, hier kon je wat eten kopen en een stempel laten zetten in je paspoort. Na het bezoek van deze floating eilanden zijn we met de motorboot verder gevaren naar een echt eiland, op dit eiland gaan we overnachten bij een familie. De storm die ineens op kwam zetten maakte het even heel spannend het laatste uur op het Titicaca meer. Gelukkig zaten er ook Peruaanse senorita's aan boord met cocablaadjes om de goden gunstig te stemmen.

Aangekomen op het eiland worden Lotte en ik voorgesteld aan Francesca, een klein vrouwtje van 24 jaar oud, samen zullen Lotte en ik bij haar overnachten.
Na een korte wandeling over het eiland komen we aan bij een heel schattig klein huisje, we lopen de trap op en hier boven staan 3 aparte bedden, Francesca verteld ons dat wij hier slapen, zet je spullen maar neer, ik zie jullie over 5min in de keuken. De keuken is een los klein gebouwtje, hier staat een tafel en 2 stoelen, Francesca en haar moeder zijn druk voor ons aan het koken (potten en pannen op een vuurtje) we krijgen soep, na de soep een bord met rijst, aardappels, wat groente en een plak gebakken kaas. Lekker!! We eten en kletsen wat, Francesca spreekt Spaans, haar moeder niet (de oudere generatie spreekt Quechua). Heel intiem om zo bij dit kleine lieve gezin te gast te zijn. Ze leven echt primitief, heel puur. Kort daarna hebben we met de groep + guide afgesproken om naar de top van het eiland te lopen, er zijn 2 toppen, een papa top en een mama top, Lotte en ik besluiten allebei deze toppen te beklimmen! ;-) Wow!! Wat een uitzicht! Wat gaaf!!! Je kan nu pas zien hoe groot het Ticicacameer nou eigenlijk is, er komt geen einde aan!

Daarna gaan we terug naar de familie, we eten wat met z'n allen en dan is het tijd voor een feestje! Alle toeristen worden verkleed in traditionele kleding, deze lenen we van de familie. Ik krijg een wollen poncho en muts op, Lot krijgt 3 (!) rokken, een prachtige blouse en sjaal aan. Op speciale feesten dragen de Peruaanse dames tot wel 20 rokken overelkaar, wat een enorm gewicht is. We verzamelen ons in een zaaltje in de buurt, er is bier, live muziek (de stoere jongens van het dorp die s middags nog een spannend potje voetbal speelden, blijken ook goeie muzikanten te zijn) het is gezellig, we dansen, lachen en proosten.

De volgende ochtend worden we om 6 uur gewekt omdat onze boot om 7 uur zal vertrekken, heel de familie is al wakker en is druk aan het koken, we eten pannenkoeken! Lekker! Om 7 uur verzamelen we ons bij de boot en nemen wij afscheid van onze hermana Francesca. We bezoeken nog een eiland, we zwemmen (Lot en ik wagen als enige van de groep een duik: koud en tof) en gaan daarna weer terug naar Puno!

De volgende ochtend pakken we de bus naar Copacabana, Bolivia! Waar we opnieuw avonturen gaan beleven!

Later meer ;-)

• 08 December 2012 - 15:26

Lesley En Lotte:

Foto's komen eraan, duurt even ...

• 08 December 2012 - 18:10

Vince En Lys:

Wow mooie ervaring daar op de rieteneilanden!! En we like your new style ;) Hoe gaat het metjullie Spaans??
    Liefs uit Grun!

• 16 December 2012 - 10:34

Ella:

Leuk je verhalen te lezen, herbeleef het zo ook weer een beetje. Geniet er nog van!!