Copacabana, Bolivia - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Lesley Lotte - WaarBenJij.nu Copacabana, Bolivia - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Lesley Lotte - WaarBenJij.nu

Copacabana, Bolivia

Door: Lesley

Blijf op de hoogte en volg Lesley

02 December 2012 | Bolivia, Copacabana

Copacabana, Bolivia 2 december

Op zondag 2 december komen we begin van de middag aan in Bolivia, Copacabana! Dit stadje ziet er heel gezellig uit, veel restaurantjes waar je buiten kan zitten, veel cafeetjes met lounge banken en zitzakken buiten etc! Er lopen veel hippies en de sfeer is TOP!

We gaan als eerste opzoek naar een geldautomaat, we kunnen hier niet met Peruaanse soles betalen, hier betalen ze met Bolivianos. We pinnen wat geld en gaan opzoek naar een hostel. Al snel komen we bij een heel klein schattig hostel uit, wat gedraaid wordt door een oud schattig Boliviaans stelletje van tegen de 60. We bekijken de kamer, ik heb werkelijk nog nooit zon klein kamertje gezien, er stond een 2 persoonsbed in thats it! Onze 2 backpacks konden er nog naast, en dan kon je vanuit de deuropening in bed springen, hahaha! We nemen de kamer, we zijn hier toch maar voor 1 nachtje, de volgende dag willen we namelijk door naar La Paz!

We laten de backpacks achter in het hostel en gaan op onderzoek uit, we beginnen bij de tourist info voor een plattegrond en wat info voor de boot naar Isla del Sol, het zonneneiland hier niet ver vandaan.

Op de plattegrond staan 2 hoogtepunten waar je vandaan over heel Copacabana kan kijken, we beginnen bij de eerste, dit is al direct een aardige klim over rotsen, er zijn geen trappen, met handen en voeten komen we op de top! En wie zien we daar, iemand van onze groep van de vorige boot trip! We kletsen wat, maken wat foto's en gaan weer naar beneden, op naar het volgende uitzicht punt, dit punt kan je wel met de trap bereiken en is zoveel meer toeristisch dan de andere berg dat we het al snel gezien hebben.
We gaan terug naar het centrum, we kopen een bootticket voor de volgende ochtend, 8:30 vertrekt de boot! Wees op tijd! Prima!! We gaan terug naar het hostel, kleden ons om en gaan opzoek naar een gezellig restaurant, alle restaurantjes lijken wel leeg te zijn! Hoe druk het vanmiddag was, zo rustig is het nu! Waar is iedereen?! Na wat geheen en weer over de hoofdstraat besluiten we dan eerst wat te gaan drinken in een café, we zoeken nog wat info over Bolivia op internet op en gaan daarna opzoek naar een restaurant, gevonden! Hier zit nog een stelletje binnen, laten we hier gaan eten, zo gezegd zo gedaan! We besluiten in een ander restaurant nog een toetje te nemen, maar tot onze verbazing zijn alle restaurants al gesloten! Wat is dit??? Het is pas 10 uur?! Het begint keihard te gieten, we rennen terug naar het hostel en duiken onze kamer in, we hebben nog wat snacks en fruit als toetje. We zetten de wekker voor de volgende ochtend omdat we de boot niet willen missen, het gaat nog lekker te keer! Bliksem en flinke knallen, de ruiten van ons kamertje kunnen het elk moment begeven! Haha

De volgende ochtend staan we netjes om 8:00 bij de boot, mooi optijd lijkt ons, de boot vertrekt pas om 8:30! De meneer kijkt wat teleurgesteld naar ons als wij hem ons ticket geven, hij zegt in het Spaans dat onze boot al weg is? Huh! Hoe? Wat? Waarom? Het is toch nog geen tijd, meneer pakt zijn horloge erbij en laat zien dat het al 9:00 is, NEEEE!!!! Een uur tijd verschil! Fuck! Daar hebben we helemaal niet bij nagedacht! De andere boottour is pas om 14:00 smiddags, dat redden we niet want onze bus vertrekt namelijk om 18:30 naar La Paz.

We schelden wat (in het NL) en bedenken een ander plan, we worden aangesproken door een groep van 5 Colombianen, 2 stelletjes en 1 man alleen, deze mensen spreken alleen Spaans en geen Engels, met handen en voeten leggen we uit wat er is gebeurt.
De Colombiaanse man vraagt of wij mee willen met hun boot, hun hebben een privéboot gehuurd, en gaan alleen een kijkje nemen op Isla del Sol, blijven daar 2 uur rond lopen en gaan daarna weer terug naar Copacabana! Prima! We doen het! Met ons minimale Spaans, het Spaanse woordenboek en handen en voeten komen we heel wat over deze groep Colombianen te weten. Zij wonen samen in een holistische communie, ze eten alleen groente, fruit, yoghurt en natuurlijke suikers zoals honing. De aarde is hun bron en energie is heel belangrijk en helend. Zij werken allen als holistische genezers. Het zijn prachtige mensen, ze stralen en lijken heel erg in het nu te leven. Zo aardig dat ze ons meenemen, terwijl we er behoorlijk sacherijnig bij stonden haha. We hebben enorme lol met elkaar en alle gekke gebaren. Na wat groepsfoto's op de boot komen we aan bij het eiland, we krijgen 2 uur de tijd om over het eiland te lopen. Lotte en ik besluiten bij de groep te blijven, je weet maar nooit dat ze ons vergeten hier op dit eiland ;-) Onze Colombiaanse amigos blijken geen besef van tijd en richting te hebben, gelukkig droeg ik een horloge en wist Lot de weg terug naar de boot. Ik wijs onze Colombiaanse vrienden subtiel op de tijd terwijl zij de bomen aan het knuffelen waren. Bij de kade stond de kapitein al klaar voor de afvaart, net op tijd stappen we aan boord. Op de terugweg naar Copacabana springen we met onze vrienden vanuit de boot in het meer, wat een heerlijk vrij gevoel! Na deze bijzondere ontmoeting komen we weer terug, we wandelen nog wat rond in Copacabana en stappen daarna voldaan op de bus naar La Paz.

Later meer ;-)

Liefs Les & Lot

• 08 December 2012 - 17:01

Flor Verhey:

haha, wat een schitterend verhaal weer! ik zie het helemaal voor me, met die bomen knuffelaars. kus, mam

• 08 December 2012 - 22:08

Johanna Leur:

8dec.Jullie krijgen net voorgeschoteld waar je noch jaren van genieten kunt..ga zo door,benieuwd op
    naar het grote avontuur tot dan,liefs omaJohanna.

• 10 December 2012 - 11:13

Hanna Van Lee:

Hahahaha, wat een mooi verhaal. Bomenknuffelaars.. Wie weet komen jullie volgend jaar ook helemaal verwilderd terug ;)

• 11 December 2012 - 21:47

Johanna. Leur:

Hoi lieverds,morgen de 12de dec,komen jullie in Santiago aan...daar staan Bhavito en Mehar
    met Quena(?)jullie op te wachten....geniet er van en doe ze allemaal de hartelijke groeten vam mij!
    Verwarm je aan de liefde die van deze familie afstraalt....liefs omaJohanna.

• 14 December 2012 - 18:32

Harma:

Prachtig prachtig. Wat een geweldig avontuur. Zo leuk je reisverslag te lezen.

Maarrrrr ik moet wel even wat zeggen over deze zin:
    "een oud schattig Boliviaans stelletje van tegen de 60"
    Boooohooooohooo : )) "tegen de zestig" is echt niet "oud"! : ))))))

Ik weet het, we lijken allemaal stokoud in jullie ogen maar het valt echt mee , hoor. No Worries. Geen zere benen.

Nog heel veel plezier en ik hoop dat je nog vele leuke avonturen hebt!
    Merry Christmas vanuit Noord Amerika.